Veelgestelde vragen

Voor bewoners en ondernemers

Ben je buiten kantoortijden (ma-vr 09:00 tot 17:00 uur) in nood? Neem dan, in geval van spoed, contact op met ons noodnummer: 010- 4368081

Stuur ons schriftelijk (per mail) jouw opzegging. Vermeld daarbij jouw persoonsgegevens en adresgegevens van jouw huidige woning/bedrijfsruimte. Wij nemen vervolgens contact met je op over het vervolg.

Antikraak
Bewoners/ondernemers: Bij antikraak bedraagt de wederzijdse opzegtermijn altijd 28 dagen en kan er op ieder moment opgezegd worden.

Tijdelijke verhuur
Bewoners: Bij tijdelijke verhuur geldt er een opzegtermijn van 3 maanden vanuit de eigenaar en 1 maand vanuit de bewoner.

Ondernemers: Bij tijdelijke verhuur bedraagt de opzegtermijn vanuit de ondernemer 1 maand. De minimale contractduur bedraagt 6 maanden. Als ondernemer kan je dus al na 5 maanden opzeggen. De eigenaar heeft een opzegtermijn van 3 maanden. 

Defecten, verzoeken of klachten dien je in via het bewoners/ondernemers portaal. Klein onderhoud is altijd voor de bewoner/ondernemer zelf. Indien er sprake is van een technische storing, schade of een klacht, dan verzoeken wij je dit direct te melden via het portaal van Alvast. Wij trachten storingen en/of schades zo spoedig mogelijk te (laten) verhelpen, mits het om noodzakelijke voorzieningen gaat om normaal te kunnen wonen. Hierbij kan gedacht worden aan winddichtheid, warm water, verwarming, lekkage etc. Helaas is het zo dat niet alle technische storingen verholpen kunnen worden. De ruimte dient gedurende de periode van ons beheer in bewoonbare staat te zijn. 

Werkruimte

Ons aanbod verloopt zeer onregelmatig. Alvast is namelijk afhankelijk vanuit de eigenaren. Nieuwe bedrijfsruimtes worden zodra deze ter beschikking worden gegeven aangeboden op de website. Zoek je een kantoor-, werk-, of winkelruimte? Schrijf je dan hier in. Voor elk type pand schrijf je je op dezelfde manier in, namelijk via deze registratiepagina. Zodra je inschrijving is voltooid sta je bij ons geregistreerd als kandidaat-inschrijver.

Bij het selectieproces raadplegen wij de lijst met kandidaat-inschrijvers die zich hebben ingeschreven via onze website. Als de ruimte een specifieke invulling nodig heeft, plaatsen wij het pand online op onze aanbodpagina.

Bij een project blijft het pand op onze aanbodpagina gedurende de tijd dat het project bij ons in beheer is online staan. Wanneer ondernemers het contract opzeggen óf wij meer units in beheer krijgen, raadplegen wij de lijst met kandidaat-inschrijvers. 

Het is daarom aan te raden om je altijd in te schrijven via het inschrijfformulier wanneer je een kantoor-, werk-, of winkelruimte zoekt. Inschrijven is gratis en vrijblijvend.

Let op: Wij nemen uitsluitend contact op met kandidaten, die wij willen benaderen voor de betreffende bedrijfsruimte.

Wanneer je een kantoor-, werk-, of winkelruimte krijgt toegewezen krijg je het pand in bruikleen in gebruik. Dat wil zeggen dat jij verantwoordelijk bent voor de staat van het pand. Je mag gebruik maken van het pand tegen een bruikleenvergoeding tot jijzelf of de eigenaar de tijdelijke overeenkomst opzegt. Wanneer er bezichtigingen of aannemers het pand moeten bezichtigen, dan vragen wij je de deur open te doen. Je zal hier altijd minstens 24 uur van tevoren over worden geïnformeerd. Daarnaast is het belangrijk dat het pand netjes en in goede staat blijft en dat er geen overlast veroorzaakt wordt met betrekking tot de buurt. 

Kleine reparaties zijn voor de ondernemer zelf. Mocht er iets aan het pand mankeren voor of tijdens het gebruik, dan dien je dit te melden via het portaal aan Alvast.

Bij opzegging van het pand ben je in staat de door jou gebruikte ruimte(s) leeg en binnen de opzegtermijn op te leveren.

Ga naar het aanbod om alle beschikbare bedrijfsruimtes te bekijken. 

Ga naar het gewenste object, klik op reageren en vul het inschrijfformulier in. Schets hierin een duidelijk beeld van je werkzaamheden en leg uit waarom je op zoek bent naar een bedrijfsruimte. Daarnaast is het van belang om ook te beschrijven wat je precies met de ruimte wil doen.

Je kunt op meerdere bedrijfsruimtes tegelijk reageren.

Wanneer jouw huidige woonruimte wordt opgezegd, kun je aangeven of je interesse hebt in een mogelijke doorplaatsing. Indien wij tevreden zijn over jou als bewoner, je geen betalingsachterstanden hebt en je geen overlast hebt veroorzaakt, zal Alvast hier altijd rekening mee houden bij een eventuele doorplaatsing.

Helaas kunnen we nooit garanderen dat een doorplaatsing mogelijk is. Dit hangt voornamelijk af van het beschikbare aanbod van woningen op dat moment.

Indien je wordt doorgeplaatst, zijn er €80,- doorplaatskosten van toepassing. 

Bij antikraak bedraagt de wederzijdse opzegtermijn altijd 28 dagen en kan er op ieder moment opgezegd worden. 

Bij tijdelijke verhuur bedraagt de opzegtermijn vanuit de ondernemer 1 maand. De minimale contractduur bedraagt 6 maanden. Als ondernemer kan je dus al na 5 maanden opzeggen. De eigenaar heeft een opzegtermijn van 3 maanden.

Defecten, verzoeken of klachten dien je in via het bewoners/ondernemers portaal. Klein onderhoud is altijd voor de ondernemer zelf. Indien er sprake is van een technische storing, schade of een klacht, dan verzoeken wij je dit melden via het portaal van Alvast. Wij trachten storingen en/of schades zo spoedig mogelijk te (laten) verhelpen, mits het om noodzakelijke voorzieningen gaat om normaal te kunnen wonen (winddichtheid, warm water, verwarming, lekkage etc.). Helaas is het zo dat niet alle technische storingen verholpen kunnen worden. De ruimte dient gedurende de periode ons beheer in bewoonbare staat te zijn.

Inschrijven is gratis en vrijblijvend en kan hier. De administratiekosten van €90,- en de inschrijfkosten van €30,- worden uitsluitend in rekening gebracht op het moment dat er een overeenkomst wordt getekend. Daarnaast neem je een verplicht pakket af voor brandveiligheid van €45 euro.

Woonruimte

Het aanbod verloopt zeer onregelmatig. Alvast is namelijk afhankelijk van het aanbod vanuit de eigenaar. Nieuwe woonruimtes worden zodra deze ter beschikking worden gegeven aangeboden op de website. Het actuele aanbod vind je hier.

Let op: wij nemen uitsluitend contact op met kandidaten, die wij willen benaderen voor de betreffende woonruimte. 

Voor iedere woonruimte selecteren wij de juiste bewoner op maat, voor wie een kort opzegtermijn nooit een probleem mag zijn. Bij de selectieprocedure maken wij een eerste keuze uit de actuele inschrijvingen m.b.t. het beschikbare pand. Hierbij wordt rekening gehouden met: 
– Moment van inschrijving
– Selectiecriteria van Alvast 
– Aantal inschrijvingen 
– Specifieke kandidatenprofiel per project/woonruimte
– Jouw flexibiliteit/beschikbaarheid

Bij het selecteren van kandidaten letten wij scherp op onderstaande eisen: 
– Minimale leeftijd van 18 jaar
– Reguliere dagbesteding (werk en/of studie) 
– Voldoende regelmatige inkomsten via werk en/of studiefinanciering
– Geen personen met minderjarige kinderen (ook niet woonachtig op een ander adres)
– Nette personen met een verantwoordelijke instelling
– Flexibele instelling m.b.t. de opzegtermijn van 28 dagen
– Huisdieren zijn niet toegestaan

Dagelijks schrijven zich meerdere kandidaten in voor beschikbare woonruimte. Na inschrijving wordt een bevestigingsmail gestuurd. Als je door de eerste selectieronde bent en aan onze criteria voldoet, ontvang je een mail waarin documenten worden opgevraagd. Deze documenten worden beoordeeld en eventueel goedgekeurd, waarna contact opgenomen kan worden voor een kennismakingsgesprek. Als het gesprek van beide kanten goed verloopt, wordt er mogelijk een woonruimte aangeboden, afhankelijk van het huidige aanbod.
Let op: een kennismakingsgesprek is geen garantie op een woning.

Pas als je geselecteerd wordt voor een woning, of als je al bewoner bent, kun je inloggen in het Alvast portaal. 

Je hebt geen toegang tot het portaal als je je enkel hebt ingeschreven bij Alvast.

Je hoort uitsluitend iets van Alvast wanneer we je een woonruimte gaan toewijzen. Na je inschrijving ontvang je een bevestiging per email.
Bellen na je inschrijving is niet nodig en versnelt het proces niet.

Als bewoner krijg je een woonruimte toegewezen met eventueel bijbehorende lage maandelijkse vergoeding, op basis van bruikleen of tijdelijke verhuur. Je beheert het pand om de nadelige gevolgen van leegstand doeltreffend te voorkomen. Daarnaast is het belangrijk dat het pand netjes en in goede staat blijft en dat er geen overlast veroorzaakt wordt met betrekking tot de buurt. Bij opzegging van het pand ben je in staat de door jou bewoonde ruimte(s) leeg en binnen de opzegtermijn op te leveren.

Bij antikraak bedraagt de wederzijdse opzegtermijn altijd 28 dagen en kan er op ieder moment opgezegd worden. 

Bij tijdelijk verhuur geldt er een opzegtermijn van 3 maanden vanuit de eigenaar en 1 maand vanuit de bewoner.

Voor de meeste projecten maken wij geen gebruik van wachtlijsten, maar kijken wij naar de inschrijvingen op dat specifieke moment. 

Kandidaten kunnen zich vrijblijvend inschrijven bij Alvast. De administratiekosten van €90,- en inschrijfkosten van €30,-  worden uitsluitend in rekening gebracht op het moment dat een overeenkomst getekend wordt.

Daarnaast neem je een verplicht pakket af voor brandveiligheid van €45,-.

Als je een tijdelijke huurwoning toegewezen wilt krijgen, moet je voldoen aan bepaalde inkomenseisen. Je mag in de meeste gevallen niet meer verdienen dan het maximaal vastgestelde bedrag. Voor 2023 is dit bedrag vastgesteld op €47.699,- voor 1 persoonshuishouden en €52.671,- voor meer persoonshuishoudens. Om te checken of jij voor een dergelijke woning in aanmerking komt, lever je een inkomensverklaring aan.

Een IB-60 verklaring kan worden aangevraagd via de Belastingdienst.

Helaas plannen wij geen bezichtigingen. Je ontvangt foto’s en/of een video van de woning te zien en aan de hand van dit beeldmateriaal maak je een keuze.

Indien er sprake is van een technische storing, schade of klacht, dan verzoeken wij je om dit te melden via het bewoners/ondernemers portaal. Alvast bepaalt of de reparatie opgepakt dient te worden door de eigenaar, door Alvast of door de bewoner zelf. De eigenaar zorgt ervoor dat het pand wind- en waterdicht blijft en dat de voorzieningen (G/W/L) in voldoende mate beschikbaar zijn. Overige reparatieverzoeken worden door Alvast of de bewoner zelf opgelost. Hierbij is het “besluit van kleine herstellingen” van toepassing.

Het is niet toegestaan om met minderjarige kinderen te wonen. De reden hiervoor is dat al onze overeenkomsten van tijdelijke aard zijn, en we om deze reden niet kunnen garanderen dat er vervangende huisvesting beschikbaar zal zijn na beëindiging. Vanwege deze onzekerheid en de tijdelijke aard plaatst Alvast geen minderjarige kinderen, zelfs niet wanneer zij worden begeleid door een volwassene.

Het hebben van huisdieren is niet toegestaan.

Ga naar het aanbod om alle beschikbare woonruimtes te bekijken. Ga naar de gewenste woonruimte, klik op reageren en vul het inschrijfformulier in. Geef daarbij duidelijk aan wat je dagbesteding is, leg uit waarom je op zoek bent naar een nieuwe woonruimte en wat je in je vrije tijd doet.

Wanneer jouw huidige woonruimte wordt opgezegd, kun je aangeven of je interesse hebt in een mogelijke doorplaatsing. Indien wij tevreden zijn over jou als bewoner, je geen betalingsachterstanden hebt en je geen overlast hebt veroorzaakt, zal Alvast hier altijd rekening mee houden bij een eventuele doorplaatsing. 

Helaas kunnen we nooit garanderen dat een doorplaatsing mogelijk is. Dit hangt voornamelijk af van het beschikbare aanbod van woningen op dat moment. 

Indien je wordt doorgeplaatst, zijn er €80,- doorplaatskosten van toepassing.

Video's